Профспілка працівників охорони здоров'я України

  Оплата праці

  Права працівників



Детальніше

06.02.2020

Профспілкою спрямовано листа Народним депутатам України, які є ініціаторами законопроекту № 2681 від 27.12.2019

29.01.2020 № 05-07/13

 

Народному депутату України

 

Г.М. Третьяковій, В.О. Струневичу, О.О. Арсенюку, С.Д. Гривку, А.Д. Остапенку,  М.В. Безуглій, Д.А. Наталусі, А.Є Костіну, Р.В. Каптєлову, А.В. Мотовиловцю, А.В. Жупанину, І.П. Марчуку, М.Р. Потураєву, Д.О. Гетманцеву, С.В. Бабаку, П.В. Халімону, Ю.О. Камельчуку, О.Є. Кабанову, Д.В. Люботі, І.Ю. Мурдію, О.О. Кузнєцову, О.В. Бондаренку, І.В. Аллахвердієвій, О.М. Літвінову, Б.Г. Торохтію, М.Т. Сольському, С.М. Чернявському, Г.І. Янченко, А.С. Колісник, М.В. Шол, О.В. Коваль, Ю.М. Кузбиту, В.І. Іванову, С.В. Мандзію, О.Є. Вороньку, О.О. Куницькому, І.С. Юнакову, І.П. Негулевському, С.В. Кузьміних, С.А. Юрашу, К.І. Касаю, В.В. Крейденку

 

 

 

Про законопроєкт

                                          Шановний пане депутате!

 

          Професійна спілка працівників охорони здоров'я України звертається до Вас як до співавтора зареєстрованого у Верховній Раді України проєкту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих питань діяльності професійних спілок), реєстр.№ 2681 від 27.12.2019 (далі - Проєкт).

          Звертаємо Вашу увагу, що прийняття Проєкту в опублікованій редакції призведе до знищення профспілкового руху в Україні, що негативно відіб’ється на рівні колективного захисту трудових та соціально-економічних інтересів найманих працівників, зокрема Ваших виборців, а також зашкодить міжнародному іміджу України як демократичної, соціальної, правової держави.

       Згідно з частиною 2 статті 4 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (далі – Закон про профспілки) закони та інші нормативно-правові акти не можуть бути спрямовані на обмеження прав і гарантій діяльності профспілок, передбачених Конституцією України, цим Законом, крім випадків, передбачених частиною другою статті 3 цього Закону.

Натомість, нормами Проєкту передбачається позбавлення профспілок низки існуючих прав та гарантій, зокрема:

- на участь у розгляді проєктів нормативно-правових актів, які стосуються регулювання трудових, соціальних, економічних відносин органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та врахування думки відповідних галузевих профспілок при їх прийнятті;

- на здійснення захисту трудових та соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок;

- права ініціювати розірвання трудового договору з керівником, якщо він порушує Закон про профспілки, законодавство про працю, про колективні договори та угоди;

- унеможливлення створення та діяльність первинних профспілкових організацій у навчальних закладах особами, які навчаються;

- можливості виступати представниками працівників у колективних переговорах, у разі якщо до їх лав входять особи, які відносяться до керівного персоналу підприємства, установи, організації;

- на застосування дисциплінарних стягнень до працівників які, обрані до профспілкових органів лише за попередньою згодою виборного органу, членами якого вони є;

- на створення роботодавцем умов діяльності профспілок на підприємстві, в установі, організації;

- позбавлення профспілок майна, необхідного для здійснення ними статутної діяльності.

Норми Проєкту в частині утворення у професійних спілках та об’єднаннях профспілок контрольних комісій суперечать статті 3 Конвенції №87 Міжнародної організації праці про свободу асоціації та захист права на організацію, згідно з якою організації працівників і роботодавців мають право опрацьовувати свої статути й адміністративні регламенти, вільно обирати своїх представників, організовувати свій апарат і свою діяльність, формулювати програму дій. Державна влада утримується від будь-якого втручання, здатного обмежити це право або перешкодити його законному здійсненню.

Відповідно до пункту 8 частини третьої статті 14 Закону про профспілки статут (положення) профспілки повинен містити порядок і терміни звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, порядок здійснення контролю за діяльністю виборних органів профспілки.

На виконання зазначеної норми закону статути всіх профспілок, їх об’єднань вже містять відповідні положення, зокрема про контрольно-ревізійні комісії профспілок, їх організацій, порядок їх формування та здійснення ними своїх повноважень.

Відповідно до статті 1 Конвенції МОП № 135 про захист прав представників працівників на підприємстві та можливості, що їм надаються представники працівників на підприємстві користуються ефективним захистом від будь-якої дії, яка може завдати їм шкоди, включаючи звільнення, що ґрунтується на їхньому статусі чи на їхній діяльності як представників працівників, чи на їхньому членстві у профспілці або на їхній участі в профспілковій діяльності, в тій мірі, в якій вони діють відповідно до чинного законодавства чи колективних договорів, або інших спільно погоджених умов.

Пунктом 5 Рекомендацій МОП №143 щодо захисту прав представників працівників на підприємстві та можливостей, які їм надаються передбачено що представникам працівників на підприємстві має бути забезпечено ефективний захист проти будь-якої дії, яка може завдати їм шкоди, куди входить звільнення, яке ґрунтується на їхньому статусі чи на їхній діяльності як представників працівників, або на їхньому членстві в профспілці, чи на їхній участі в профспілковій діяльності в тій мірі, в якій вони діють відповідно до наявного законодавства чи колективних угод, або інших спільно погоджених умов.

Натомість Проєкт передбачає скасування окремих елементів механізму гарантій для працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів, зокрема скасовує попередню згоду виборного органу первинної профспілкової організації на притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників, які є членами такого органу, повторне застосування якої є підставою для звільнення працівника з роботи за пунктом 3 частини 1 статті 40 Кодексу законів про працю України.

Проєктом встановлюється імперативна норма щодо кількісного складу первинної профспілкової організації та обмеження щодо кількості первинних профспілкових організацій, що діють на підприємстві, в установі, організації.

Зазначене суперечить положенням підпункту «а» частини 1 статті 8 Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права в частині зобов’язання держав, які беруть участь у цьому Пакті забезпечити право кожної людини створювати для здійснення і захисту своїх економічних та соціальних інтересів професійні спілки і вступати до них на свій вибір при єдиній умові додержання правил відповідної організації. Користування зазначеним правом не підлягає жодним обмеженням, крім тих, які передбачаються законом і які є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах державної безпеки чи громадського порядку, або для захисту прав і свобод інших.

Положення Закону про профспілки, відповідно до яких статус місцевих мають лише профспілки «до складу яких входять не менше трьох первинних організацій вже визнавалися такими не відповідають частині першій статті 36 Конституції України (абзац п’ятий пункту 2.2. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями народних депутатів України та Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) статей 8, 11, 16 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» (справа про свободу утворення профспілок) від 18 жовтня 2000 року, справа №11-рп/2000).

Дискримінаційною по відношенню до профспілок та їх членів - керівного персоналу підприємств, установ, організацій видається і норма Проєкту про позбавлення профспілок, до лав яких входять працівники, що обіймають такі посади права виступати представником працівників у колективних переговорах.

     Виходячи з викладеного, закликаємо Вас, як народного депутата України, під час реалізації права законодавчої ініціативи не допускати внесення до Верховної Ради України законопроектів, положення яких суперечать нормам міжнародних договорів, ратифікованих Україною, Конституції України та чинних законів України.

     Наголошуємо на неприпустимості звуження прав і гарантій діяльності профспілок, втручанні у їх внутрішньостатутну діяльність.

 

З повагою,

За дорученням Президії Профспілки

Голова Профспілки                         Вікторія КОВАЛЬ

 



Про керівника


Тецька Ірина Станіславівна ...

Приймальня

немає новин.

Календар подій

Попередні March - 2024 Наступні
 Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
252627293031

Фотодокументи