Профспілка працівників охорони здоров'я України

  Оплата праці

  Права працівників



Детальніше

06.02.2020

Звернення до ВРУ щодо проєктів законів України з прожиткового мінімуму реєстр. № 2721 та № 2720

31.01.2020 № 01-07/10   


Голові Верховної Ради України

Дмитру РАЗУМКОВУ

Народним депутатам України

 

Щодо  проєктів законів України
реєстр. № 2721 та № 2720

 

 

 

 

 

Шановний  пане Дмитре!

Шановні  Народні депутати  України!

 

Профспілка працівників охорони здоров’я України розглянула проєкти законів України «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення»  Бюджетного кодексу України  щодо  створення  передумов для підвищення  прожиткового мінімуму» (реєстр.  № 2721  від 13.01.2020, далі - Законопроєкт № 2721) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України  щодо створення  передумов для підвищення прожиткового мінімуму» (реєстр. № 2720 від 13.01.2020, далі - Законопроєкт № 2720), та вважає їх ухвалення Верховною Радою України неприйнятним в поданій Урядом  редакції.

Зазначаємо, що урядові законопроєкти № 2721 та № 2720 передбачають зміни в підходах щодо визначення розміру мінімального посадового окладу (тарифної ставки), зокрема для працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, а також формування мінімальної заробітної плати.
Законопроєкт № 2721 передбачає внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення»  Бюджетного кодексу України  щодо  затвердження розміру мінімального посадового окладу (тарифної ставки) для працівників бюджетної сфери у законі про Державний бюджет України за поданням Кабінету Міністрів України з урахуванням наявних фінансових  ресурсів державного і місцевих бюджетів.

    Пунктом 13 Законопроєкту № 2720 передбачається внесення змін до статей 95, 96 Кодексу законів про працю України та статей 6, 9 Закону України «Про оплату праці»,  згідно із якими:

- встановлюється мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка)  у розмірі, не меншому за мінімальний розмір посадового окладу, встановленого на 1 січня календарного року  для визначення розмірів заробітної плати працівників підприємств, установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, а  для працівників небюджетної сфери - у розмірі, не меншому за 50 відсотків мінімальної заробітної плати, визначеної відповідно до закону;

- скасовується гарантія, яка встановлює, що розмір мінімальної заробітної плати не може бути нижчим від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

- встановлюються додаткові умови щодо визначення розміру мінімальної заробітної плати з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін; фінансових можливостей державного бюджету, інших економічних чинників;

Уряд вважає, що   реалізація   запропонованих  змін     створить умови для ефективного бюджетного планування та забезпечить передумови для підвищення прожиткового мінімуму до його фактичного рівня.

Профспілка не поділяє таку позицію Уряду та категорично не погоджується із зазначеними законопроєктами, оскільки вони  суперечать нормам чинного законодавства, зокрема:

По-перше: Законопроєктом 2721 розширюються   повноваження  Кабінету Міністрів України   у регулюванні  питань оплати праці працівників бюджетної сфери, що дає  йому можливість управляти цим процесом  у «ручному режимі», чим закладається дискримінація в оплаті праці працівників бюджетної сфери у порівняні з іншими категоріями працівників  та   грубо порушуються  норми  ст. 43  та 48 Конституції України щодо права громадян  на  заробітну плату, не нижчу від визначеної законом, достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло.

По-друге: У  статті   6  Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (далі - Закон про стандарти) прожитковий мінімум визнано  базовим соціальним стандартом і встановлюється   законом, на основі якого  визначаються  державні соціальні гарантії у сфері доходів населення, одним з яких є  мінімальний розмір заробітної плати. За нормами  статей  1  та 17  зазначеного Закону та  статті 95 КЗпП  мінімальний розмір заробітної  плати  є державною соціальною  гарантією, яка не може бути нижчою від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

До  того ж Профспілка   нагадує, що Конституцією України проголошено, що  Україна є соціальною і правовою державою (ст. 1), яка гарантує право  кожного громадянина на достатній  життєвий рівень  для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг,  житло, право на соціальний захист, на охорону здоров’я тощо (ст. 43, 46, 48 та 49).  Водночас стаття  22   основного Закону гарантує конституційні права і свободи, які не можуть бути скасовані,  та не допускає  звуження  змісту та обсягу  існуючих прав і свобод  при прийнятті нових  законів або внесенні змін до чинних законів.

Таким чином, попри те, що  прожитковий мінімум визначено законодавством базовим державним соціальним стандартом і він застосовується як  розрахункова база для визначення посадових окладів  працівників бюджетної сфери,  Уряд пропонує  вивести його із системи оплати праці, передбаченої ст. 95 Кодексу законів про працю України та ст. 6 Закону України «Про оплату праці», чим звужує конституційне   право громадян на достатній  життєвий рівень та принижує гідність працюючої людини (Законопроєкт № 2720).

Крім того, протягом тривалого часу, порушуючи норми ст. 3 Закону про стандарти, прожитковий мінімум затверджується без урахування наукової обґрунтованості норм  споживання та забезпечення, чим штучно  занижується його розмір, внаслідок чого медичні працівники    втрачають майже третину свого річного  заробітку вже протягом 15років (ЄТС запроваджено у 2005 році). При цьому, у рейтингу за  рівнем  середньої заробітної плати медична  галузь відстає від середнього показника в Україні  майже на 30 відсотків та від промисловості – на 37,7 відсотка,  залишаючись найнижчою серед інших видів економічної діяльності.

Так, за даними Держкомстату у листопаді 2019 року цей показник становив   в цілому  по Україні - 10679 грн.(у 2018 р. - 10573 грн.)   у промисловості  - 11933  грн.(у 2018 р.- 11563 грн.),  в освіті  -  8364  грн.(2018р. -  8087   грн.)   в охороні здоров’я   - 7 430  грн. (2018р. -  7073 грн.) відповідно.
Підсумовуючи наведене, Профспілка категорично не погоджується із запропонованими  законопроєктами,  за якими збільшення розміру прожиткового мінімуму   не впливатиме на підвищення заробітної плати працівників бюджетної сфери.

Профспілка наголошує, що Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських  об’єднань профспілок  на національному рівні до  зазначених законопроєктів  надано  низку зауважень, які розробником  акту  не враховано.

З огляду на наведене та з метою недопущення порушення конституційних прав працівників галузі  на працю та достатній  життєвий рівень, Профспілка  наполягає  на необхідності  змін у  політиці з  оплати праці, спрямованої на підвищення заробітної плати медиків, та закликає Вас, шановний пане  Дмитре та шановних Народних депутатів України, не підтримувати  Законопроєкт № 2721 від 13 січня 2020 р. та виключити п.13 Законопроєкту № 2720 від 13 січня 2020 року.

Сподіваємось на порозуміння і підтримку.

 

З повагою

Голова Профспілки        Вікторія КОВАЛЬ 



Про керівника


Тецька Ірина Станіславівна ...

Приймальня

немає новин.

Календар подій

Попередні March - 2024 Наступні
 Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
252627293031

Фотодокументи